Veelgestelde vragen

Basisprincipes

Wat is LijnNet?

LijnNet is het gratis wifi-netwerk op voertuigen van De Lijn. LijnNet is dan ook een samentrekking van De Lijn en netwerk. Dankzij het gratis wifi-netwerk kunnen reizigers tijdens hun rit surfen op het internet.

Om gebruik te maken van LijnNet, dien je je eenmalig te registreren. We zijn wettelijk verplicht dit te doen, omwille van de zogeheten "data retentie wet". Na je registratie, kan je vrij surfen op internet met uitzondering van illegale, extremistische en pornografische websites. Deze beperking leggen we op om de integriteit van eenieder aan boord van het voertuig te respecteren.

Sluit

Moet ik betalen voor LijnNet?

Neen, LijnNet is gratis voor gebruikers. We kunnen u gratis wifi bieden aangezien de service betaald wordt door onze sponsors en adverteerders die LijnNet als mobiel marketingkanaal gebruiken.

In ruil voor de toegang tot ons veilige en gesponsorde wifi-netwerk, verzamelen we een aantal persoonlijke gegevens, zoals uw telefoonnummer waarmee u registreert, enkele basisgegevens (geslacht, geboortedatum, woonplaats…) en informatie over uw surfgedrag. Dit stelt ons, en onze commerciële partners die de gratis wifi financieren, in staat om reclame te maken voor onze eigen producten op basis van uw interesses en op een manier die voor u zinvol en aanvaardbaar is. Uw gegevens worden geanonimiseerd, en nooit aan derden ter beschikking gesteld.

Meer informatie over uw privacy vind u op http://www.lijnnet.be/legal. Weet dat u ten allen tijde kan uitschrijven op eenvoudig verzoek.

Sluit

Waar kan ik surfen?

Gratis surfen kan je enkel en alleen op een voertuig van De Lijn dat is uitgerust met een wifi-router. Van zodra je op een tram of bus met wifi stapt, kan je verbinding maken met het wifi-netwerk. Verlaat je het voertuig, zal je verbinding verbroken worden.

Momenteel kan je surfen op alle Hermelijn-trams te Gent en 45 Hermelijn-trams in Antwerpen. In Leuven kan je surfen op 16 stadsbussen op lijn 1 en 2. Op de as Hasselt-Genk zal je 9 hybride bussen aantreffen met wifi. Ben je in Turnhout? Pak dan zeker eens lijn 1, 2 en 450 voor wifi op het stadsnet. In Mechelen (7 bussen) en Aalst (14) bussen tot slot kan je ook op het stadsnet surfen.

Trams of bussen met wifi herken je aan de groene Hello Bank! alien op de buitenzijde. Binnenin het voertuig tref je eveneens de groene alien aan, en dakrondingen met uitleg over hoe je dient te verbinden met het wifi-netwerk.

Sluit

Hoe kan ik mij registreren?

Om gratis te surfen op een wifibus of -tram, moet je je eerst registeren. Dat kan enkel en alleen op een wifibus of -tram zelf. Eens je je op zo'n voertuig bevindt, volg je deze stappen:

  1. Activeer wifi op je smartphone en verbindt met het wifi-netwerk "LijnNet",
  2. Open je browser en surf naar portal.lijnnet.be,
  3. Login met je gebruikersaccount of creëer en nieuw account,
  4. Eens ingelogd kan je surfen.
Sluit

Hoe lang kan ik gratis surfen?

Eens je verbinding maakt met het wifi-netwerk en ingelogd bent, kan je zo lang surfen als je wil. Vergeet niet tijdig af te stappen aan jouw halte.

Sluit

Mogelijkheden

Hoeveel mag ik downloaden/uploaden?

Je mag per maand 250mb downloaden of uploaden op het wifi-netwerk. Bereik je je limiet, heb je enkel nog toegang tot de website van De Lijn. Elke eerste dag van de maand wordt je gebruik terug op nul gezet, en krijg je opnieuw 250mb. Overdracht van niet-gebruikte mb's is niet mogelijk. Een overzicht van jouw verbruik vind je terug op de landingspagina -> Mijn profiel.

Sluit

Welke sites mag ik bezoeken?

Het gebruik van het wifi-netwerk dient volgens de wet te gebeuren. Welke sites je bezoekt, is aan jou. Het is verboden om illegale activiteiten uit te voeren op het wifi-netwerk, zoals bijvoorbeeld illegale downloads of cyberpesten.

Wees steeds voorzichtig bij het invoeren van gebruikersnamen of wachtwoorden. Hoewel wij alles in het werk stellen om u een veilige surf-ervaring te bieden, is de vuistregel altijd zo voorzichtig mogelijk te zijn.

Sluit

Mag ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord uitlenen?

Neen. Je gebruikersnaam is strikt persoonlijk en mag niet doorgegeven worden. Doe je dit toch, riskeer je de toegang tot het wifi-netwerk te verliezen.

De wet bepaalt dat providers jouw surfgedrag moeten bijhouden voor wettelijke doeleinden. Indien iemand anders jouw account gebruikt om te surfen, en daarbij illegale daden stelt, kan de wetgever verkeerdelijk ervan uit gaan dat jij die illegale daden hebt gesteld. Wees dus slim en deel je account nooit met iemand anders.

Een account creëren is gratis, en per account mag je maar 250mb per maand surfen. Als je jouw account uitleent, zal die 2de of 3de persoon er enkel voor zorgen dat je sneller aan je limiet zit. En waarom die persoon niet overtuigen om zichzelf te registreren, het is immers gratis.

Sluit

Kan ik mijn tablet of laptop gebruiken om te surfen?

Ja. Om een gebruikersnaam aan te maken, moet je wel je gsm bij de hand houden om je gsm-nummer te bevestigen. Nadien mag je je gebruikersnaam ook gebruiken om te surfen met je tablet of laptop. Let op: je mag maximaal op 3 verschillende toestellen dezelfde gebruikersnaam invoeren.

Sluit

Kan ik mijn account opzeggen?

Ja. Wanneer je bent ingelogd op een wifibus of -tram, surf dan naar portal.lijnnet.be en vervolgens naar "Mijn profiel". Op deze pagina kan je je account verwijderen.

Ben je niet meer in de mogelijkheid om te surfen op een bus of tram, en wil je toch je account verwijderen? Stuur dan een mail naar support@lijnnet.be met als onderwerp "Uitschrijven" en vermeld je gsm-nummer. Je account zal daarop gedeactiveerd worden.

Sluit

Welke toestellen kan ik gebruiken om te surfen op LijnNet?

U kunt elk toestel gebruiken om een verbinding te maken met LijnNet, op voorwaarde dat wifi op uw toestel aanwezig én geactiveerd is.

Sluit

Moet ik telkens opnieuw inloggen als ik op een wifi-voertuig stap?

Dankzij de “Herinner mij”-optie, kunt op LijnNet inloggen zonder uw mobiele nummer en wachtwoord opnieuw te moeten invoeren. LijnNet zal zich uw logingegevens herinneren zodat u de loginprocedure niet opnieuw moet doorlopen op een andere wifi-tram of -bus. Als u niet wilt dat LijnNet uw logingegevens onthoudt, dan kunt u deze functie uitzetten door het aankruisvakje bij “Herinner mij” op de loginpagina uit te zetten.

Sluit

Probleemsituaties

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?

Wanneer je verbindt met het wifi-netwerk ‚LijnNet' en surft naar portal.lijnnet.be, zal je de mogelijkheid krijgen om je wachtwoord opnieuw op te vragen. Klik hiervoor op "Wachtwoord vergeten". Nadat je je gsm-nummer hebt ingevoerd, zal je een sms ontvangen met een nieuw, tijdelijk wachtwoord.

Ontvang je geen sms? Mogelijk is je registratie nooit succesvol uitgevoerd, en bestaat je account dus nog niet. Probeer eens je opnieuw te registreren als nieuwe gebruiker.

Sluit

Ik krijg geen bevestigingscode per sms. Wat nu?

Indien je geen registratie-code ontvangt per sms, bel je met het respectievelijke gsm-nummer naar 078/48.10.48 (tarief nationale oproep, max. 0,50 euro per minuut) waarop je account automatisch wordt geactiveerd.

Sluit

Ik ben verbonden met LijnNet maar kan niet surfen. Wat nu?

Soms kan het lijken dat u verbonden bent met het wifi-netwerk LijnNet, maar bent u eigenlijk niet met internet verbonden.
Uw mobiele toestel zal verbinding maken met de netwerk-SSID-van LijNet, maar u zult zelf uw browser moeten openen en beginnen te surfen om echt op onze portaalpagina terecht te komen. Je kan onze portaalpagina ook zelf bereiken door te surfen naar http://portal.lijnnet.be. Eens ingelogd vanop de portaalpagina, zult u volledige internettoegang hebben.

Sluit

Mijn suflimiet is bereikt. Kan die gereset worden?

Neen. We communiceren op verschillende manieren over de surflimiet van 250Mb per maand. We gaan er dan ook van uit dat je hier voldoende van op de hoogte was. Om je privacy te respecteren, gaan we dus ook niet uitzoeken op welke manier je aan je surflimiet kwam en of dit al dan niet per ongeluk was. De eerste dag van de maand wordt je verbruik hoe dan ook opnieuw op 0 gezet.

De suflimiet werd ingesteld om iedereen voldoende snelheid te bieden op het wifi-netwerk. 250Mb lijkt niet veel, maar is voor sporadisch verbruik zeker voldoende. Kijk dus goed uit welke sites of applicaties je gebruikt. Enkele tips:

  • Zorg ervoor dat je smartphone of tablet geen software updates uitvoert. Deze nemen enorm veel Mb's in, die je dus niet meer kan gebruiken om te surfen.
  • Netflix of Youtube, of andere sites met hoge kwaliteit video's, verbruiken enorm veel. Stel ze even uit tot thuis.
  • Veel app's vernieuwen zichzelf op de achtergrond, en verbruiken dus enkele Mb's. Kijk even bij je instellingen welke app's zichzelf mogen vernieuwen op de achtergrond, en beperk ze tot het absolute minimum.
  • Download geen applicaties. Net zoals updates verbruik je ook hier weer enkele "verloren" Mb's.
  • Muziek beluisteren heeft een beperkte impact. Spotify of Deezer beluisteren vormt dus geen probleem. Wist je dat je (met een betalende account) je playlist ook kan downloaden voor offline gebruik? Zo bespaar je alweer enkele Mb's als je die liedjes niet moet streamen.

Ben je toch tegen je limiet aangebotst en ben je zo ongelooflijk fan van LijnNet? Mail naar support@lijnnet.be, overtuig ons op een positieve en ludieke manier en wie weet resetten we je gebruik toch nog :-)

Sluit

Ik ben verbonden met het wifi-netwerk maar portal.lijnnet.be opent niet. Wat nu?

Wanneer je verbinding maakt met het wifi-netwerk "LijnNet", ben je verbonden met de router die zich in hetzelfde voertuig als jij bevindt. Echter bevindt de pagina portal.lijnnet.be zich niet op die router, maar op een server op internet. Wanneer de router op jouw voertuig op het moment dat jij wil surfen geen goede verbinding heeft met het internet, is het mogelijk dat het even duurt vooraleer je de landingspagina te zien krijgt. Wacht een paar minuten en probeer het nog eens.

Sluit

Bescherming

Is wifi schadelijk voor mijn gezondheid?

De veiligheid en gezondheid van onze reizigers en ons personeel staat voorop. Bij de installatie van de toestellen zijn de regels van het BIPT nageleefd. Het BIPT is de overheidsinstantie die toekijkt op de naleving van de regels. Het BIPT beheert de frequenties en levert hiervoor de vergunningen af en controleert de naleving van het frequentiegebruik in het spectrum.

Sluit

Welke controles hebben jullie uitgevoerd om de stralingsnormen te meten?

Om zeker te zijn dat we de normen respecteren, heeft een beëdigd expert metingen uitgevoerd. Hij heeft zich daarbij gebaseerd op de Vlaamse normen ter zake, zijnde een totaalnorm van 20,6 V/m. De hoogst gemeten Wi-Fi waarden op onze trams bedroegen maximum een totaalnorm van 2,48 V/m en blijven daarmee ruim onder de wettelijke Vlaamse normen.

Sluit

Hoe weet ik waar de wifi-router zich bevindt in het voertuig?

Ben je gevoelig voor elektromagnetische straling en wens je op verre afstand van de router plaats te nemen? Hier enkele tips:

Voor je opstapt op een voertuig, zal je reeds aan de hand van een witte sticker met wifi-logo links van de deuren kunnen zien dat er een wifi-router zit op een bus of tram. Eens je bent opgestapt, zal je aan de plafondronding een grijze sticker met wifi-logo aantreffen op de locatie van de router. Zie je geen stickers aan de binnen- en buitenzijde van een voertuig? Dan heeft dat voertuig geen wifi-router van LijnNet aan boord.

Sluit

Waarom hebben jullie mijn gsm-nummer nodig?

Voor uw eigen veiligheid en om te voldoen aan de Europese wetgeving die vereist dat wij, als leverancier van telecommunicatiediensten, de gebruikers moeten kunnen identificeren in geval van illegale activiteiten, vragen we u tijdens de registratie om uw mobiele telefoonnummer op te geven. Wij zullen in geen enkel opzicht gebruik maken van uw gsm-nummer voor andere doeleinden dat u toegang te verschaffen tot onze diensten.

Sluit

Is surfen op LijnNet veilig?

Uw veiligheid is wezenlijk voor ons. Eens u ingelogd bent op LijnNet, geniet u bescherming door de allermodernste technologie die we hebben toegepast (veilige VPN-verbinding, gefilterde inhoud, anti-spam, anti-spyware, anti-virus, inbraakdetectie en –preventie …).

Sluit

Kan ik hulp krijgen?

LijnNet heeft haar registratie- en loginproces zo gebruiksvriendelijk mogelijk opgesteld. Eens u online bent, is het gebruik van de service heel gemakkelijk en intuïtief. Op het landingsportaal zult u contextgevoelige hulp aantreffen.

Mocht u meer hulp nodig hebben of als u met een probleem zit, dan kunt u altijd uw vraag stellen via ons contactformulier op http://www.lijnnet.be/contact. Ons supportteam zal u met plezier helpen.

Sluit